Search

De deeleconomie wordt een deelmaatschappij

De opmars van de deeleconomie is niet te stuiten, maar niet iedereen is even gelukkig met de ontwikkelingen waarin bedrijven als Uber en Airbnb een hoofdrol lijken te spelen.

In Nederland richt de discussie zich vooral op Amsterdam. Het is dan ook niet toevallig dat juist hier zowel UberPop, een app waarmee particulieren zich als taxichauffeur kunnen aanbieden, als huizenverhuursite Airbnb op weerstand stuiten.

Het lijkt ideaal: via een site een mooi appartement aan de grachten uitzoeken en dat voor niet al te veel geld een paar dagen huren. En dat is het ook, althans voor de huurders en verhuurders.

Omwonenden zijn soms minder gelukkig, zo blijkt uit cijfers van de gemeente Amsterdam. In de eerste negen maanden van dit jaar werden via een speciaal meldpunt voor overlast door vakantieverhuur 29 gevallen gemeld, vooral in de stadsdelen Centrum, Zuid en West.

Hierbij gaat het in de meeste gevallen om geluidsoverlast. “De gasten moeten vaak wachten voor mijn deur, telefoneren luid in het Italiaans en gaan brutaal op mijn bankje zitten”, aldus een Amsterdammer.

GELEGALISEERD

Intussen is Amsterdam wel de eerste stad ter wereld die Airbnb gelegaliseerd heeft. De verhuurder is daarbij wel aan regels gebonden. Iedereen mag zijn huis verhuren, zolang dat maar maximaal twee maanden per jaar gebeurt en er toestemming is van de huiseigenaar of de Vereniging van Eigenaren.

Tegenstanders wijzen op oneerlijke concurrentie: particulieren die via platforms als Airbnb hun woning als vakantieverblijf aanbieden, hebben met veel minder regeltjes en kosten te maken dan hotels.

Dat geldt ook voor UberPop, dat Amsterdam sinds afgelopen zomer gebruikt als proeftuin, ondanks een verbod op de dienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Chauffeurs die toch via de app mensen vervoeren, riskeren dan ook een boete en een strafblad.

“UberPop is dan wel begonnen, maar zal er waarschijnlijk ook snel weer mee stoppen”, denkt Hubert Andela van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). “De Wet personenvervoer is duidelijk: het is in strijd met de vergunningsplicht.”

“Er zijn al verschillende apps voor autodelen en er is ook zoiets als de treintaxi en de zonetaxi. Uber heeft echter niets met de deeleconomie te maken”, vindt Andela. “Bovendien staat Uber er te weinig bij stil dat ons ov-systeem heel goed is. Er is in Nederland helemaal niet zo’n grote markt voor.”

De Utrechtse Hoogleraar Innovatie Koen Frenken onderschrijft de mening van Andela. “Uber valt niet onder de definitie van de deeleconomie, waarin sprake is van het delen van onbenutte capaciteit. Iemand vervoert op afroep iemand anders van a naar b, dus het is geen liftdienst, zoals BlaBlaCar.”

LATEST POSTS
MOST POPULAR
TEXT WIDGET

What makes Cleanmate trusted above other cleaning service providers? When you combine higher standards, smarter strategies and superior quality all in one package, the result is top notch.